İran ve Umman'dan Hürmüz Boğazı'nda Egemenlik Vurgusu ve Ücret Planı
İran ve Umman, Hürmüz Boğazı'ndaki enerji geçiş yönetimi için ücret alınmasını öngören bir çalışma başlattıklarını duyurdu. İki ülke, uluslararası itirazlara rağmen ortak açıklamayla boğaz üzerindeki egemenlik iddialarını yineledi. Pakistan Dışişleri Bakanı İshak Dar ise boğazın en az 60 gün boyunca ücretsiz kalması fikrini desteklediğini belirtti. Dar ayrıca, İsrail'in Lübnan'daki eylemleri nedeniyle İsviçre'de yürütülen diplomatik görüşmelerin neredeyse rayından çıktığını ifade etti. Küresel petrol sevkiyatının önemli bir kısmının geçtiği Hürmüz Boğazı'ndaki olası ücretlendirme, enerji piyasalarını ve bölgesel dengeleri etkileyebilecek bir gelişme olarak değerlendiriliyor. Uluslararası toplum serbest geçişin korunmasını savunurken, İran ve Umman'ın egemenlik vurgusu yeni bir gerginlik unsuruna işaret ediyor.
This summary is currently in Turkish; automated English translation is coming soon.
Bağlam, hikayenin etrafındaki ülke + lider + komşu hikaye ağına dayanılarak AI tarafından üretildi. Olgu içerikleri için her zaman üstteki kaynak linklerine başvurun.
Bu gündemi takip et
Pakistan gelişmelerini kaçırma — ücretsiz kaydol, günlük brifinginde gör.
Timeline
latest: 26 Jun- Diplomatic24 Jun, 02:37
Iran, Oman assert ‘sovereignty’ over Hormuz, mull fees
• Joint statement mentions study of payment to be charged for services provided in administration of energy route • Dar backs idea of ‘toll-free strait’ for at least 60 days, says Switzerland talks ‘nearly derailed’ because of Israeli actions in Lebanon MUSCAT/ISLAMABAD: Despite widespread opposition to any change in the status of the Strait of Hormuz, Iran and Oman said they would study the fees to be charged for services provided in administering the vital energy route, as they asserted “sovereignty” over the waterway. The announcement came as Foreign Minister Ishaq Dar told Al Arabiya in an interview that Pakistan supported a toll-free Hormuz that did not involve permits or any service fees. In a joint statement on Tuesday, Iran and Oman emphasised their “sovereign rights over their territorial waters”, but Muscat’s foreign minister said on X that both sides were committed to “toll-free safe passage”. They “agreed to maintain their dialogue on this issue through a joint working group between the two foreign ministries”, the statement quoted by AFP said. The working group was aimed at reaching “agreement on the future administration of navigation in the Strait of Hormuz and the services that will be provided in this regard and the costs associated with them in accordance with international standards”, they said. The statement followed meetings in Muscat between top officials from the two nations. Iran’s Foreign Minister Abbas Araghchi and chief negotiator Bagher Ghalibaf met Oman’s Sultan Haitham bin Tariq and Foreign Minister Badr Albusaidi. Last week, Iran’s foreign ministry said the country would impose what it called maritime service fees for crossing the strait. Mr Ghalibaf said the fees will come into effect after a 60-day period without charges that is stipulated in a memorandum of understanding signed with the United States. The MoU states that Iran and Oman will discuss its “future administration and maritime services” alongside other Gulf countries. Optimism for final agreement In the interview, FM Ishaq Dar spoke about Pakistan’s efforts to broker peace between the US and Iran, the status of negotiations between the two countries, and the Hormuz and nuclear issues being discussed by the two rivals. Speaking about the MoU signed by the two countries, he said the world was already beginning to see the dividends of peace in the form of reduced energy prices and resumption of traffic in Hormuz. He maintained that the Strait of Hormuz should be restored to pre-conflict status, which “means no fee and no toll at all”. He also recalled his March visit to China, where he said both China and Pakistan agreed, as per a five-point plan, that there should be free movement in the strait. “No permits, no toll, no additional charge, whatever you name it; it should be free movement and sea lanes should be freely moving [on] both sides,” Mr Dar said. “This is the global understanding,” he said, observing that for “at least 60 days, there will be free movement” within the waterway. Shifting his attention to the talks in Burgenstock in Switzerland, he called the summit “phase two” of the negotiation process. “There are three technical groups. One is to deal with the nuclear issue, the second is about sanctions and frozen assets and third is Lebanon,” Mr Dar said. “This new document (MoU) has been divided into two phases,” he said, explaining that the first phase had been completed and signed and urged that no one should doubt the “intentions of the signing parties”. “We have no doubt that they are sincere and want to move forward,” FM Dar said. “For certain items, they have 30 days to conclude, but the bulk and overall conclusion of the final deal timeline is 60 days, and this can be mutually extendable,” the FM said. He, however, expressed hope that the final agreement will yield positive results. “We have to be sincere to the cause; Pakistan has no personal vested interests, and we did the entire exercise with complete sincerity…” FM Dar said. When asked about Iran’s uranium stockpile, the minister said that at the time of Islamabad Talks, Iran had expressed flexibility on the issue. “It was at that time a question of US demand that they wanted to take it away. Iran was not willing…but [..] it can be downblended from the claimed 60 per cent,” FM Dar said. Talking about Lebanon, the foreign minister observed that the issue had “erupted time and again” during the course of the peace process and added that the Switzerland talks were nearly “derailed” due to Israel’s attacks in Lebanon. Published in Dawn, June 24th, 2026
- Security26 Jun, 03:32
Hürmüz Boğazı'nda tahliye planı askıya alındı: Kargo gemisine saldırı düzenlendi
Birleşmiş Milletler Uluslararası Denizcilik Örgütü IMO, Hürmüz Boğazı'ndan geçen bir kargo gemisine düzenlenen saldırının ardından, bölgede mahsur kalan 11 binden fazla denizcinin tahliye planını geçici olarak durdurdu.
Okumaya devam et
ilgili gelişmeler- Aynı ülke gündemicanlı
Pakistan'dan Google'a: Ülkenin özel koşullarını dikkate alın
Pakistan İçişleri Bakanı Tallal Chaudhry, Çarşamba günü Google heyetiyle yaptığı görüşmede dijital platformların ülkenin 'özel koşullarını' dikkate alması gerektiğini söyledi. İçişleri Bakanlığı'ndan yapılan açıklamaya göre görüşmeye Google Kıdemli Direktörü David Weller başkanlık etti; Google Pakistan temsilcisi Kyle Gardner de heyette yer aldı. Görüşmede hükümetin dijital platformlardan yerel hassasiyetlere uyum beklentisi gündeme getirildi. Açıklamada toplantının içeriğine ilişkin ayrıntı paylaşılmadı. Bu temas, Pakistan'ın küresel teknoloji şirketleriyle platform politikaları konusundaki etkileşiminin bir parçası olarak kayda geçti.
Pakistan3 olay1 gün önce - Aynı ülke gündemicanlı
Pakistan Başbakanı Ulusal Elektrik Planı Değişikliklerini Onayladı
Pakistan Başbakanı Şahbaz, Salı günü Enerji Kabine Komitesi toplantısında 2023-27 Ulusal Elektrik Planı'nda yapılan değişiklikleri ve 2027-60 Entegre Enerji Planı'nın üst düzey tasarım raporunu onayladı. Onay, ülkenin orta ve uzun vadeli enerji planlamasına ilişkin güncel çerçeveyi resmileştirdi. Başbakan ayrıca Ulusal Gençlik İstihdamı Politikası'nın uygulanmasının aylık olarak gözden geçirilmesi talimatını verdi. Bu adım, enerji planlamasındaki revizyonun yanı sıra genç işsizliğiyle mücadele politikasının da hükümet gündeminde tutulacağını gösteriyor. Kararlar, Pakistan'da enerji sektörü yönetimi ile istihdam politikalarının eş zamanlı olarak ele alındığı bir kabine sürecinin parçası olarak kayda geçti.
Pakistan1 olay1 gün önce - Aynı ülke gündemicanlı
Mekke Paktı: Yeni Savunma Ekseni ve İran İçin Fırsat Tartışması
Suudi Arabistan, Pakistan ve Türkiye arasında karşılıklı savunma taahhüdü oluşturan Mekke Paktı, 7 Ekim 2023 Hamas saldırılarının ardından yaşanan sarsıntılardan bu yana Orta Doğu'yu yeniden şekillendiren en önemli gelişmelerden biri olarak nitelendiriliyor. Anlaşma savunma amaçlı olarak tanımlansa da bölgesel güç dengesi üzerinde büyük yankılar uyandırabileceği belirtiliyor. Değerlendirmeye göre paktın etkisi, imzacı ülkelerin taahhüdün kapsamını nasıl tanımladığına bağlı olacak. Kaynak, anlaşmanın İran için bir fırsat olabileceğini öne sürüyor; ancak bu çıkarımın dayandığı ayrıntılar mevcut özette yer almıyor. Pakt, üç ülke arasındaki savunma işbirliğini kurumsallaştırarak bölgesel ittifak haritasında yeni bir eksen oluşturma potansiyeli taşıyor.
Pakistan1 olay1 gün önce - Aynı ülke gündemicanlı
Cemaat-i İslami: Petrol vergisi kalkana kadar oturma eylemi sürecek
Cemaat-i İslami (JI) lideri Hafız Naeemur Rehman, Pazar günü Pencap Başbakanı'nın konutu önünde düzenlenen oturma eyleminde konuştu. Petrol vergisi ve artan akaryakıt fiyatlarına karşı başlatılan protestonun, hükümet talepleri kabul edene kadar süreceğini söyledi. Rehman ayrıca, protestoya yönelik herhangi bir engelleme girişiminin oturma eylemini hükümeti devirme hareketine dönüştüreceği uyarısında bulundu.
Pakistan6 olay23 dk önce - Aynı ülke gündemicanlı
Suriye Dışişleri Bakanı Şeybani resmi ziyaret için İslamabad'da
Suriye Dışişleri Bakanı Asaad Hassan al-Shaibani, perşembe günü erken saatlerde resmi bir ziyaret için İslamabad'a ulaştı. Pakistan Dışişleri Bakanlığı, bakanın inişine ilişkin fotoğrafları X platformunda paylaştı. Açıklamada, konuk bakanın Dışişleri Bakanlığı'nın Orta Doğu'dan sorumlu ek sekreteri tarafından karşılandığı belirtildi. Ziyaret, Suriye'deki geçiş sürecinin yaşandığı bir döneme denk geliyor.
Pakistan4 olay1 sa önce - Aynı ülke gündemicanlı
Karaçi'de Avukat ve Emlakçı Sokak Ortasında Vurularak Öldürüldü
Karaçi'nin Kuzey Karaçi bölgesinde Salı gecesi geç saatlerde meydana gelen olayda, avukat Shakeel Majeed Shaikh (40) ile emlakçı Haroon Shabbir (35) motosikletle seyir halindeyken, yine motosikletli kişiler tarafından açılan ateş sonucu ağır yaralandı ve hayatını kaybetti. Polis, saldırının şüpheli bir hedefli saldırı olduğunu açıkladı. Sir Syed Polis Merkezi yetkilisi İrfan Asif, saldırganların Sector-11 bölgesinde ateş açtıktan sonra kaçtığını belirtti. Olayla ilgili soruşturma sürüyor; polis henüz gözaltı veya saldırının nedeni hakkında ayrıntı paylaşmadı. Karaçi'de profesyonellere yönelik şiddet olayları endişe yaratıyor.
Pakistan1 olay12 sa önce